2009. június 2., kedd

Zöldség alaplé

Mivel eléggé rá vagyok kattanva az egészséges étkezésre (na jó, a sütiknek nehezen tudok ellenállni, főleg, amit magam készítek :))), úgy döntöttem, hogy kipróbálom a zöldség alaplé készítését is. Ezt igazán élvezet volt csinálni, mert nem kell nagy tudomány a főzéséhez :)


Zöldség alaplé
Hozzávalók:
Sárgarépa, fehérrépa (avagy petrezselyemgyökér), édeskömény, póréhagyma, szárított gomba, fokhagyma, vöröshagyma, paradicsom, chili paprika, petrezselyem levél, kakukkfű, rozmaring, egész feketebors, babérlevél, kurkuma
A zöldségeket megpucoltam-megtisztítottam, a vöröshagymát négybe vágtam, a zöld fűszereket "gúzsba" kötöttem. A paradicsomot és a fokhagymát egészben, a többi zöldséget durvára vágva belepakoltam egy jó nagy fazékba, + a vöröshagymát is persze.
Hozzáadtam a fűszernövényeket, a babérlevelet, a chili paprikát, néhány szelet szárított gombát és a borsot. Sót szándékosan nem tettem a levesbe, mert ez egy alaplé és majdan az igazi levest kell sózni!
Az egészet felöntöttem hideg vízzel, felforraltam, majd lassú tűzön kb. 1,5-2 órán át gyöngyöztettem.
Amikor az egész megfőtt, a lét leszűrtem, a zöldségeket pedig két csoportba szortíroztam: az egyik csoportba kerültek az "ehető" részek, amelyeket pürésíteni lehet, a másik csoportba a kidobandó részek. A pürésítendő zöldségeket egy turmix gépben jól összeturmixoltam, egy kevés alaplével (csak amennyi szükséges volt a megfelelő állaghoz, nem többet, hisz nem akartam egyből elhasználni a nagy gonddal elkészített alaplét...).
A kihűlt alaplét kis üvegekbe öntöttem, a tetejüket folpack-kal lezártam és mentek a fagyasztóba. A zöldségpüré túl sok volt kettőnknek, ezért a 2/3-át műanyag dobozokba pakoltam és azok is mentek a fagyasztóba. A maradék zöldségpüréhez forró vizet öntöttem, egy kevés tejszínnel, sóval-borssal ízesítettem és kész is volt az aznapi vacsora, amihez pirítóst tálaltam. Ennyi :)
Zöldség alaplé 002 Zöldség alaplé 005
Az egész legpepecselősebb része a zöldségek szétválogatása volt. Igazából a "kidobásra" szánt sem ment veszendőbe, mert van egy gilisztafarmunk, úgyhogy az összes zöldség-gyümölcs hulladék megy a gilisztáknak. Jó napjuk volt aznap :) Ha már itt tartunk, a gilisztafarm roppant hasznos dolog. Igaz, hogy a zöldség hulladékot én csak termelem, a gilisztákkal napi kapcsolatba csak Steve kerül, de jó tudni, hogy az a rengeteg tápanyag nem a kukában landol. A giliszták meg igazán hálás teremtmények, termelik itt nekük a jó kis komposztot, amivel a növényeinket itatjuk-tápláljuk. Az egész "berendezés" kb. $80 volt (kb. 12.000 Ft), és kb. fél négyzetméternyi helyet foglal el. Igaz, a muslincák miatt az életterünktől egy picit távolabb tartjuk, a mosókonyha előtt, de a muslincák is mind odatömörülnek.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...